Category: Food

0

Laban Laben L’ben

Suami saya suka minum Laban/Laben/L’ben dan saya pula jenis perut antarabangsa yang tidak memilih makanan, asal halal boleh je cuba, jadi saya pun terpengaruh juga la. Untuk kesihatan katanya. Boleh baca kebaikan laban atau ‘buttermilk’ di sini. Minuman Laban ini saya pernah cuba minum pertama kali sekitar Masjid M30, seperti...

0

Teh Pudina Maghribi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Alhamdulillah, saya tengah bersedia untuk peperiksaan akhir semester Kursus Intensif Bahasa Arab ARB301. Hari berbaki hanya sembilan hari sebelum peperiksaan. Hari-hari dipenuhi dengan ulangkaji dan pembacaan yang tidak berkesudahan. Semoga Allah permudahkan urusan mencari ilmu ini. Ameen. Antara cara saya mengurangkan stress adalah di blog ini...

0

Resepi Gazpacho

Alhamdulillah, hari ini sudah masuk Ramadhan hari ke 20. Berbaki 10 hari terakhir, hari yang kita nanti-nantikan iaitu malam Lailatul Qadar; malam yang lebih baik dari 1,000 bulan berada dalam salah satu malam yang 10 ini. Mari sama-sama kita berlumba-lumba memperbanyakkan amal soleh, mengharapkan Allah menerima amal ibadah kita, mendapatkan...

2

Kisah Sup Harira

Pengalaman saya kali pertama berbuka puasa di Madrid, jiran kami yang berasal dari Maghribi memberikan kami sup Harira sebagai juadah berbuka puasa. Saya memang tidak pernah makan sup seperti ini. Pertama kali saya mencubanya dan saya rasa bolehlah…hehe. Taklah terkejut sangat perut antarabangsa saya ni. 🙂 Terus terang ketika saya...

0

Cristo de La Luz Restaurant Review

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم I have been busy with study (taking Diploma in Islamic Studies) and on top of that I recently enrolled for Intensive Arabic 2-years Program on September. Both are offered by Islamic Online University. The Diploma is totally FREE, you do not need to pay anything (donation...

0

Kentang Orang Miskin

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم Malu rasanya nak tulis resepi kat sini. Almaklum, saya memang terkenal dengan ke ‘tak’ pandaian memasak sejak dari sebelum berkahwin. Alasannya..banyak belajar untuk skor periksa berbanding tengok cara-cara mak memasak di dapur. Hahaha…alasan sangat. Sebenarnya, kalau dah tak minat macam-macam alasan kita boleh bagi, kan? Hari...

2

Cherry blossoms at Retiro Park

The recent first two weeks in April in Madrid has been quite cloudy and drenched with rain much much more than last year’s April for sure. I remember that around last year’s April, the weather had been steadily increasing and quite stable but more humid though. It seems that this...

0

Costa Coffee Madrid

I have written about Costa Coffee when I visited United Kingdom at the end of 2014 and I seem not to have enough rants to rave about it yet. Well, I do not have any barista experience but as my favorite type of cup, it is cappuccino. My taste bud always..always...

1

Lunch at El Ladrillo, Granada

We had lunch at El Ladrillo II twice! The first was after Friday prayer (15th August 2014) and we were quite famished! The prayer finished at about 3 pm and yeahh…we always have our lunch pretty late. I’m kinda get used to it now. After checking out all the other...

0

Breakfast in Granada

Alhambra Churreria Chocolateria at Plaza Romanilla. Breakfast in Granada is not much difference in Madrid or Cordoba where I had them before. It is either churros or porras, barra con aceite de oliva, barra con aceite de oliva y tomate puro and the infamous morning drink – café con leche (café...

0

Harira Soup for Iftar

It is already 19th Ramadan 1435H and it is entirely impossible for a Moroccan descent to break the fast without their traditional Moroccan soup; Harira. We haven’t had the chance to break the fast (Iftar) at any of the mosques yet because the nearest to our home is the Estrecho...

1

Hans Alimentacion

I still wonder what alimentación means till this day…hmm. Google translate gave ‘feeding’ as result. ^O^ Okay..I get the gist. The word has something to do with food. Hehehe.. Today..I’m gonna write about Hans Alimentacion. A Korean mini-market in the middle of Madrid. Why do I write about Korean food when I’m...